tirsdag 22. februar 2011

Immigrasjonsguiden min er ankommet!! =)

Hei folkens. Da har jeg tid til å blogge litt igjen. Søndagskvelden gikk med til middagslaging, masse prating med David, og ellers total avslapning. =)

I går stressa jeg stumpen av meg med accounting-hjemme eksamen.. Jeg jobba ikke mindre enn i 10 (!) timer med eksamen i går..kun avbrutt av et par mat pauser, litt prating med David'n min, osv. Og likevel var jeg ikke mer enn halvferdig da jeg ga opp. Kroppen var utslitt, hodet verket, og jeg orka bare ikke mer. 
Så ble det en dusj, før jeg sannelig slang på en time med business lekser og gitt. Klapp på skuldern Camilla! Jeg er jo ikke akkurat verdens største bokorm, det er jo en kjent sak. Så når jeg først stuper ned i bøkene og attpåtil blir der, da fortjener jeg sannelig litt skryt av meg selv synes jeg! ;) Haha..

Men ja.. Jeg var supernervøs i dag, siden jeg ikke hadde blitt ferdig. Men til min store lettelse var jeg langt ifra den eneste. Viste seg for det første at kun 60% av klassen leverte eksamen. Og av oss 60% hadde samtlige innvendinger om at eksamen var altfor stor, altfor vanskelig, osv. Så var digg å vite jeg ikke var alene. Dessuten sa lœreren at det vi hadde eksamen i nå var det aller vanskeligste i pensum, så da er det verste over. Så kanskje det ikke blir F i standpunkt likevel da..Haha.. Har nemlig hatt mareritt om det i det siste.. :p

Ellers har da dagen i dag gått med til skole, skole og skole. Typisk tirsdag!
Og da jeg kom hjem fikk jeg snakka med David en god stund og. Definitivt høydepunktet hver dag å prate med han! <3
Og guess what...han hadde gode nyheter! Han får off-base libo neste helg. Dvs. at han får fri fra lørdag til søndag, hvor han får lov til å forlate basen!! YAYY!! Så da skal jeg dit!! :)
Gleder meg sååååå masse! Da blir det hotell-liv, god mat, alkohol, og masse kyssing! =D 
Can't wait!!! <3 <3

Og jeg fikk meg enda en gledelig overraskelse i dag. 
Forrige mandag bestilte jeg nemlig denne boka:


Boka kom i dag, og det er en komplett guide for meg og David på alt som skal gjøres og alle papirer vi må sende inn for å gi meg permanent oppholdtillatelse, inkl. greencard, sånn at jeg får lov til å jobbe her borte.

Så jeg begynte å lese i den med en gang, og fikk navigert meg frem til kapittelet som omhandler par som allerede er gift, hvor immigranten allerede oppholder seg lovlig i statene. Og der fikk jeg et positivt sjokk (om jeg har forstått det jeg har lest riktig da..), nemlig at det er forholdsvis lett for oss å søke. 
Siden jeg allerede er her lovlig blir det stort sett bare søknad om statusbytte. 
Og enda bedre: jeg får bli her under hele søkeprosessen, selv om visumstatusen min skulle utgå.. 

Altså...nå begynner jeg snart å forklare veldig komplisert her. Men skal prøve å gjøre det enkelt: Visumet mitt er bare gyldig sålenge jeg møter opp på skolen her i New York. Dvs. at hvis jeg slutter på Berkeley går automatisk visumet ut, og jeg må egentlig forlate landet. Men nå som vi allerede er gift kan faktisk visumet gå ut, og jeg få bli her mens søknadprosessen pågår, uten problemer, om det skulle bli nødvendig. JACKPOT!! ;)

Attpåtil leste jeg noe om at jeg får love å begynne å jobbe mens søknaden blir behandlet! :)
Det har seg faktisk sånn nå at jeg ikke kommer til å forlate USA før alt er i orden. Jeg har nemlig hørt mange "skrekkhistorier" om folk som gifter seg, immigranten drar til hjemlandet på ferie osv, men blir så nektet adgang igjen, fordi immigrasjonsmyndighetene kan se at personen er gift, men ikke har oppholdstillatelse. Og det ser mystisk ut for dem, så da slipper man i verste fall ikke inn i statene igjen. Og det gidder jeg ikke risikere. Så jeg har allerede forberedt mine kjœre hjemme om at worst case scenario er at jeg må ta sommerferien litt senere i år. Og da er det superkurrant å kunne jobbe imens.
Nå får jo David betalt ekstra for meg fra marinen, men greit å tjene penger selv også. Dessuten, mer penger = fetere ferier, hus, og mer frihet generelt på oss! :)

Så boka blir med til North Carolina neste helg, så finner vi nok ut av det! GLEDER MEG SOM EN UNGE!!! :D

Men nå får det holde her. Stakkars dere må synes det er gøøør kjedelig å lese om immigrasjons-prosjektet mitt. Ble bare så glad, så måtte dele det med dere! ;)

Nå ligger kjøtern til Sanat på puta ved siden av meg her. Eller, kjøter og kjøter..moppen tenker jeg vi sier. Likner mer på det. Men såfort Sanat er hjemme og henter bikkja legger jeg meg. :) Sliiiten! ;)


Vi snakkes i morgen!


- Mrs. Pratts! <3

2 kommentarer:

  1. Jeg syns ikke det er gørr, men super interessant!! Nå er det jo veldig relevant for meg også da :) Godt at det er en lett prosess. Er vanskeligere å komme inn i Norge. Får ikke bo her under søknadsprosess :(

    SvarSlett
  2. Hehe, så bra! Kommer nok mye immigrasjonsinfo utover, etter hvert som prosessen vår settes igang skikkelig. ;) hehe.
    Uff..så kjedelig. :/

    SvarSlett