onsdag 24. august 2011

Stille før stormen!

Her i North Carolina kan det bli nokså spennende til helgen. Orkanen "Irene", som har surret seg gjennom og forbi mange steder i karibien allerede, er nå på vei mot fastlandet i USA, nœrmere bestemt South og North Carolina, ifølge nyhetene. Orkanen har allerede tatt strømmen til nesten en million mennesker bl.a på Puerto Rico, og nå er den altså på vei hit, i omlag 250 km/t, og med samme styrke og strørrelse som orkanen "Katrina" hadde i 2005, da hun feiet gjennom New Orleans. :-/

Jeg har allerede fått flere mailer fra marinen om at vi skal forberede oss på det verste.. Dvs. forberede evakueringsruter, ta ut masse kontanter, fylle bilen full med bensin, og handle inn mer enn nok mat og vann.
Så i dag har Heather og jeg vœrt på basen og handlet hauger med mat. Men det er sannelig ikke lett å planlegge matlaging hvor man må ta høyde for eventuelle strømbrudd, osv. Å handle inn mat som tåler romtemperatur og som kan tilberedes uten strøm, det er ikke lett. Men jeg har ihvertfall fått handla inn masse nøtter, nutri-barer, frukt, knekkebrød, brød, osv.. Så vi skal nok klare oss.. ;)

Enda godt vi dro i dag da, for sånn her så brød hylla ut da vi var på butikken:
Det var 6 brød igjen da jeg fikk knabbet til meg to.. Resten av det på bildet er bagels, samt hamburger -og pølsebrød.

Men ja, nå er maten i boks. Jeg skal ut senere eller i morgen og kjøpe en ekstra lommelykt, og masse telys, samt brettspill. Kan bli en nokså kjedelig helg dette, men jeg tenker at med brettspill/ kortspill, noen drinker, samt masse telys kan det bli koselig likevel, selv om orkanen suser rundt husene her.. :p

ORKANEN IRENE!

Kjenner jeg er veldig spent, og litt nervøs. Hehe.. Jeg er jo ikke vandt med orkaner fra hverken Norge eller New York, så her kan mye skje. Sist en storm suste igjennom her var i April, og da fløy hustakene delvis av på et par av base-husene. Og "Irene" skal visst vœre mye sterkere. Det skal også komme masse nedbør, og vi bor iflg. ryktene i et område som lett får flom-tendenser. Stas!

David og jeg snakket om det her om dagen...jeg mente vi burde forflytte oss ned i stua og sove der, i tilfelle taket forsvinner, mens David tenkte det var bedre å bli i 2. etg i tilfelle 1. etg fylles med vann. Så ja...dette blir spennende.. :p


Kan jo for all del hende orkanen snur litt retning. Det skal ikke treffe her før lørdag morgen, så den kan fortsatt endre retning. Først sa de nemlig at den skulle treffe Florida, og at vi bare skulle få side-effektene av den, men så skiftet den retning og er nå på vei opp hit.. Så vi får se. ;) Og den kan jo også miste masse styrke innen lørdag! Jeg vil tro det går greit uansett! :-)
Men jeg tar alle forhåndsregler... Begge badekarene skal fylles fullt tror jeg, eller ihvertfall det ene, sånn at vi har vann til å skylle doen med, evt ta en form for dusj/vask om vannet+strømmen forsvinner noen dager.
Alle viktige papirer og dokumenter skal pakkes sammen, i tilfelle vi må evakuere kjapt. Også vurderer jeg å gå til innkjøp av den redningsvesten til bikkja med en gang, i tilfelle det skulle bli flomtendenser.. Da flyter han ihvertfall.. ;-) Også skal alle elektroniske ting (data, kameraer, mobiler, osv) holdes fulladet hele tiden frem til orkanen treffer, slik at vi ihvertfall kan komme i kontakt med folk, lade telefonenen via data'n osv.. Tja...hva mer...?! Tror det var alt vi har planlagt sålangt.. ;p

Har som sagt full tro på at alt går fint, men det er greit å vœre forberedt.. ;-)
Holder dere oppdatert, og jeg skal selvfølgelig prøve å ta masse bilder om det er noe spenning ute og går!


Vi blogges plutselig <3


~camilla~

2 kommentarer:

  1. Lykke til! Forhåpentligvis har den brukt opp alle kreftene på dere før den når oss hehe... Neida, det skal nok gå godt :) Det er jo litt spennende da :)

    SvarSlett
  2. Hehe ja får håpe det.. ;-) Er vel verre her nede vil jeg tro.. :-/
    Er absolutt spennende ja..jeg skal stå klar med speilrefleksen! :-)

    SvarSlett