søndag 17. oktober 2010

Musejakt og joggetur..

God kveld i stugo!

Dagen i dag har ikke vaert stort mer aktiv enn sondag flest..eller jo, litt saa. Kommer tilbake til det.
Merker at noe mangler her.. Er vant til aa vaere sammen med David paa late helgedager. Noen dager har vi faktisk tilbrakt kun i senga, med tv'n paa og masse usunn takeout. Og jeg merker jeg savner han litt ekstra naa som det er helg. Menmen.. 1 helg down, 12 to go. Heh.. :p

Som sondager flest ble jeg i senga en god del timer etter jeg hadde vaaknet.
Og mens jeg laa her og saa paa Frustrerte Fruer saa jeg en liten skapning trippe langs gulvet...
Jadda..helt riktig.. EN MUS!
Ble ikke overrasket for har sett det foer her. Forste gangen var vel for et par uker siden. Jeg satt i senga da jeg plutselig hoerte noe knasking borte ved matbordet mitt. Og da jeg flytta paa meg saa jeg noe graatt noe loepe rundt knekkebrodet mitt og gjemme seg. David var nede en tur akkurat da, og jeg stelte meg i senga stiv av skrekk og titta etter rakker'n.
Like etter kom David inn og lurte paa hva i all verden jeg drev paa med. Long story short: Han fikk oppgaven med aa skremme de bort, og saa kaste ut all maten paa bordet, og dagen etter el no dro vi for aa kjope inn nytt. Puttet det i kjoleskapet denne gangen.

At det er mus i NYC er ingen hemmelighet. Like sikkert som at det er rotter paa str med marsvin paa subway stasjoner osv, er det smaa, forholdsvis soete mus i husene. Spesielt de husene som har andre hus tett inntil seg. Og her i 36th street i Brooklyn er jeg velsignet med kinesere paa ene siden og en gigantisk indisk familie paa andre. Da ber man jo om det..
Har visst det har vaert mus i huset her foer, men de har oppholdt seg mest i taket paa kjelleren..
Men siden smarte meg har dratt opp kjoleskap og en haug med mat opp hit til 2. etg har de naa altsaa funnet veien hit.

Saa ja, David skulle fikse det, men ingen av oss fikk surra oss til aa faa det til..handle inn muse-fjerne-ting, osv.. Tiltak. Og saa lenge David var her med meg var det liksom ok. Var vel en eller to mus som droppa innom fra tid til annen, og de broy seg ikke om sengeomraadet uansett. De traska bare paa gulvet og rundt maten. Saa jeg ga litt f... Tro det eller ei.. Jeg hater jo egentlig smaakryp, mus osv.. Men naar du har opplevd aa gaa ut av subway vogna og ha en halvkilos rotte krysse skotuppa dine, da blir du straks mer tolerant til smaamusene.. Rart med det...

Men saa da, saa dro jo David plutselig. Og da ble det hakket skumlere aa vaere her.
Jeg har ignorert det frem til i dag. Frem til jeg altsaa saa denne rakkeren luske over gulvet. Rettere sagt saa luska han faktisk over college jakka til David som laa paa gulvet. Jeg hadde jo planer om aa bruke den jakka, som er saa og si nyvaska, naa.. Den er jo saa stor og god!.. Men den skal vaskes, helst desinfiseres, forst..det er sikkert og visst. Hehe..

Men til poenget da. Jeg fikk litt nok i dag, saa jeg dro med meg lommeboka og stakk for aa handle, og hjem kom jeg med plasthansker, musefeller, staalull og gaffa teip. Og saa var det bare aa kjoyra paa..
(Jeg brukte faktisk et skjerf som munnbind helt paa begynnelsen og..haha. Glad ingen saa meg her jeg holdt paa..)
Men ja.. Jeg saa nemlig foer i dag, like etter jeg saa musa, at den (eller broren hans..hvem vet) hoppa inn i et hull i veggen. Det er et hull hvor det gaar ledninger inn til naborommet. Var der jeg trodde de kom fra og. Og ganske riktig. I dag ble han tatt paa fersken.
Saa jeg tredde paa meg hanskene, gjorde gaffateipen klar, og begynte aa stappe staal ull inn i hullet med en plastgaffel. Stappa til det ikke var plass til mer og polstra igjen med gaffateip.
Det samme gjorde jeg med et tilsvarende hull paa andre siden av rommet. For sikkerhets skyld stappa jeg staalull langs listene der jeg synes sprekkene var litt store og. Greit aa ikke ta noen sjanser. Hehe.. ;)

Haha..kom paa en ting til. Det var nemlig enda et slags hull...i forbindelse med en stikk kontakt. Typ rundt den greia der du setter i stopslene, der er det hull rundt.
Jeg tenkte tanken at staal ull var stromforende og at det var elektrisitet i omraadet der. Men jeg var som en unge som faar beskjed om aa ikke ta paa steke plata.. Jeg matte prove.
Forst tok jeg ut ledningene til pc'n og til kjoleskapet da. Og saa provde jeg meg. Og sannelig sa det ikke poff og kom gnistninger. Ikke dagens smarteste valg kanskje. Saa jeg ga opp det prosjektet og slo meg til ro med at om en mus romsterer litt for mye i det omraadet der, saa blir den grilla foer eller siden uansett. ;)

Etter dette gikk jeg paa jakt etter musedritt. Var overraskende lite av det, men var noe her og der bak moblemanget. Saa jeg fikk vaska, spraya, vaska mer. Og saa, til slutt forberedte jeg et festmaaltid for mine ubudne gjester. Ost og brod, paa en musefelle. Kjopte saanne musefeller av lim. Saan at hvis de traakker paa den er de stuck. (Jeg har allerede alliert meg med Miguel. Vi har en avtale om at hvis en mus blir fanget der fjerner han musefella for meg).. Ikke pokker om jeg tar i det.
Men forhaapentligvis forblir musefellene urorte. Hoerer jeg ikke noe mer til musene neste uka, og ingen er fanget i fellene hiver jeg de ut tror jeg, og haaper jeg har beseiret de. ;)

Deilig aa ha faatt unnagjort.. Mye mer avslappet her jeg sitter naa.. ;)

Hansker, gaffateip, saks og staal ull. Haha.

Og saann saa det ene ledning-hullet ut da jeg var ferdig. Den musa som er smart nok og sterk nok til aa komme seg gjennom der, den skal faen meg faa bli.. Den har jobba hardt for det! ;)



Etter mitt intense muse prosjekt var det paa tide aa nyte litt frisk luft. Eller i det minste saa frisk luft som man faar faatt i en storby som denne. Saa jeg tredde paa meg treningstoy og joggesko og gikk ut i sola. Ja, for det var faktisk sol og nesten vindstille her i dag.. Stund siden sist. Synd jeg ikke brukte mer av dagen ute egentlig.. :) Menmen.
Jeg gikk forst til Prospect Park og et stykke inn i parken. Saa jogga jeg hjem igjen. Ble vel halvtimes gaatur og tyve min jogging eller noe. Bra til aa vaere meg. Og da jeg kom hjem tok jeg ibruk vektene til David, som jeg endelig har faatt flytta opp paa rommet mitt, og trente mage, hofter, rompe, litt rygg og arm muskler.


Saa naa, en dusj, to knekkebroed og en hel del dodtid senere sitter jeg er i senga og ser pa Alle Elsker Raymond. Herlig.. :)

I morra starter en ny uke, saa jeg nyter siste minuttene med fritid naa.
Har en folelse av at denne uka blir ganske stressende, med skole hver dag, en stor innlevering, en stor prove og sikkert en hel del lekser.

En ting til.. Jeg skulle jo fortelle om vandringa for brystkreft som jeg hadde planlagt aa vaere me paa i dag.
Da jeg googla det i gaar fant jeg nemlig ut at for aa gaa der maatte man ha registrert seg, enten som enkeltperson, gruppe eller klubb....eller no i den duren. Ogsaa maatte man sette seg et maal for hvor mye man ville samle inn til brystkreft saken, og faktisk samle inn denne summen i FORKANT av vandringa.. Og hadde man ikke det, fikk man ikke delta.. Derfor saa det jo plutselig greit morkt ut for meg.
Men jeg har handla masse rosa greier til inntekt for brystkreft saken i det siste..saa jeg har likevel vaert flink til aa stotte! :) Bilder kommer paa bloggen en av disse kommende dagene.. ;)


Naa skal jeg slappe av, pakke boker til i morgen og saa skal jeg snart treffe puta.
I morra blir en lang dag med skole, og saa middag med jentene mine! :)



Natta! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar