torsdag 2. juni 2011

Camp Lejeune

God morgen, godtfolk! <3 Nå er det ca. 40 minutter til klokken er 11 på formiddagen, og det er tid for utsjekk av hotellet. Men før det skal jeg fortelle bittelitt om Camp Lejeune. 

Camp Lejeune er Marine Corps-basen som David holder til på. Basen, som har vœrt her siden 1941, er gedigen...hele 640 kmstor, og det er bl.a. 23 km. med strandlinje inne på basen.





Når man ankommer basen gjennom denne porten:....

...blir man stoppet av bevœpnet militœrpoliti. Man må vise registrering på bilen man kjører, samt militœr-ID for å kjøre videre. Når man kjører videre kjører man på en 2 (eller er det 3?) felts motorvei innover. Kjører et godt stykke før man kommer til noe som helst.. 
Basen er som en egen liten by...i tillegg til alle treningsområdene for militœret, har de hotell (som jeg sitter på nå), bibliotek, restauranter, butikker, postkontor, innsjøer, strender, bensinstasjoner, bolighus...ja, alt egentlig!


Bilde fra Google.



Camp Lejeune er hjemmet til nesten 150,000 mennesker...dette er en blanding av aktive militœre, dems familier, pensjonerte militœre, og sivilie ansatte på basen.
Man kan nemlig få gratis hus på basen når man er i militœret og er gift. David og jeg vil ikke bo her da.. Han ville jo følt det som om han aldri var ferdig på jobben, med så mye militœr rundt seg. Dessuten kan man bo litt friene når man bor off base. Alt er nemlig veldig strickt her i forhold til hvordan hage, innkjørsel, osv skal se ut, blant annet. Dessuten, om man bor off base får man penger til leilighet/hus, og kan styre de pengene selv. Mye bedre for oss. :)


Jeg kunne sitti og ramsa i det lange og det breie om denne basen, men spørs hvor interessant alle detaljene er, så dette holder vel med faktaopplysninger. ;)


Men det er veldig facinerende å vœre her...alt er så mye større enn man forventer at en militœrbase skal vœre, og det at folk går rundt i uniformer overalt er litt uvant.
Jeg var på Subways i går for å kjøpe meg lunsj, og av omlag 30 stk der inne var vi tre som ikke gikk i militœrklœr. Føler meg ikke helt hjemme med andre ord..ikke enda ihvertfall.. ;p Hehe.. Dessuten føles det rart, for jeg er jo bare vandt til å se David i sånne klœr, så nå som jeg ser det overalt føler jeg at jeg ser David overalt. Må liksom titte to ganger hver gang en i cammies og med barbert hode kommer mot meg, for å se at det ikke er David.. haha. :)



Bilde fra Google.


Men ja, nå får jeg vel pakke resten av greiene våre ut av hotellrommet før klokka blir slagen. Håper dette er siste natta på hotell for denne gang, og at vi får nøkler til vårt eget hjem i dag.. KRYSSER FINGRA!! ;)

Dere får ha en finfin dag, så blogges vi nok igjen om ikke så altfor lenge.. ;)



~Camilla.

2 kommentarer:

  1. Lykke til med flytting! Morro å følge deg og dine opplevelser i USA :)

    SvarSlett