onsdag 28. januar 2009

New York, ikke bare en storby - en livsstil!

I denne byen kan man gjøre akkurat det som passer en, akkurat når man føler for det, for her i New York finnes alt! Fattige folk, rike folk, dyre klær, billige klær, musikaler, teater, kinoer, restauranter i alle prisklasser, dinere, kafeer, deli'er, kebab-boder, pretzelsboder, bakerier og pizza-sjapper.. Museumer (alt fra FDNY-museum til Guggenheim), parker...You name it!!
-Uansett hva man er på leting etter, finnes det i New York City!

Oppe på 5th Avenue kan du handle opp en årslønn ved kjøp av en veske eller et par sko. Andre steder får man sko, vesker, topper osv til under ti dollar.. Noe for enhver smak og ethvert budsjett;)

På dagen i går dro Anne og jeg opp til Times Square. Første besøket gikk til verdens største lekebutikk, Toys'R'us. Syykt stort. Det var til og med et pariserhjul innendørs. Dette må være drømmeland for små barn, for selv Anne og jeg ble nesten som barn igjen da vi kom inn der. Det var Frihetsgudinnen, Rockefeller Center og Empire State Building bygget i lego. Det var et Barbie-hus så stort at man kunne gå inn i det. Det var store, mange meter lange dinosaurer, og det var alt du kan tenke deg av leker. De hadde til og med Grease-barbier.. :)




Etter lekebutikken dro vi videre til M&M-store. Tre etasjer med bare M&M-sjokolade pluss all verdens M&M-suvernirer, osv. Veldig artig=)




Alt bak meg her er sjokolade. M&M i forskjellige farger! :)
I går kveld var James, Anne og jeg ute en tur igjen.. Josh skulle egentlig vært med, men ble trøtt og sovnet da han dro hjemom etter middag, noe han kan angre på i dag. For gårsdagen var en veldig bra kveld:) Etter en øl på en sportspub ved navn Phebe's, dro vi videre til et sted James tilfeldigvis hadde dumpet innom en sen aften for en stund tilbake.. Et sted han hadde forelsket seg i. -McSorley's Old Ale House, en irsk liten sjarmerende pub.
Vi kom inn dørene, og ble plassert ved et lite bord midt i lokalet. Bordet var slitent og gammelt, med ølringer og hakk. På gulvet lå masse sagflis..
Da bartenderen (som jeg aldri trodde jobbet der..han gikk helt casual kledd, som enhver annen gjest) kom bort spurte han om vi ville ha light eller dark beer.. her var det ikke snakk om noe Corona, Amstel Light eller Budweiser. Heller ingen drinker eller vin. Kun øl, som de lagde selv der og da. Så man hadde kun disse to valgmulighetene, light or dark. Vi ville ha light.
Bestilte 4 light beer's. Noen minutter senere skvulpet 8 ølmugger ned på bordet. Pga alt skummet i øl'et får man to glass per øl man bestiller. Funky;)
Jeg ble utrolig facinert, og litt småforelsket i denne pub'en. Aldri har jeg noen gang sett en så sjarmerende pub som dette.
James fortalte at de aldri spiller musikk der, for når det er blitt servert X antall øl der, begynner gjestene å synge selv. Irske go'låter/ drikkesanger..Herlig! :) Jeg skal definitivt tilbake dit=)
Anne, James og meg på
irsk pub. Over er bilde av
sagflisen på gulvet!

På den irske puben hang denne lampen over bardisken. James kunne fortelle at denne hadde hengt der siden krigen, derfor var den så støvete.
Ingen rører denne lampa. Kyllingbeinene symboliserer de irske mennene som døde i krigen. Alle som dro ut i krig hang fra seg et kyllingbein der, og etter hvert som de kom hjem hentet de beinet igjen. Så de falne soldatene's kyllingbein henger der fortsatt den dag i dag.
Kun noen stasjoner med subway'en, lenger uptown fra mitt lille, irske paradis, ligger Morgan Library.
Anne og jeg var der i dag. Fantastisk bygning, og utstillingene har bilder fra noen av verdens mest kjente kunstnere; Monet, Fearnley (som faktisk er norsk!), Goethe, Matisse og Pollock, blant annet. I tillegg er tre av de tilsammen ca 50 eksemplarene av Gutenberg's (oppfinneren bak boktrykkerkunsten) først trykkede bibler oppbevart på Mr. Morgans Library. Ingen andre museumer har så mange eksemplarer den dag i dag.
Fantastisk mye fint å se, selv for meg som i utgangspunktet ikke er så kunstinteressert.
Altså, noe for enhver smak her i New York!
New York er mennesker. Mennesker fra all verdens kriker og kroker.
Man kan se på New York som en slags Noas Ark. -Om resten av verden hadde sunket i havet, hadde fortsatt det meste vært å finne her i verdens mest multi-etniske storby. Alt fra Little Italy til Chinatown. Fra Little Scandinavia i Bay Ridge (som rommer mange svensker, dansker og nordmenn), til Spanish Harlem. Det bor også fler irer her enn i Dublin. Det sier vel sitt.

Jeg har virkelig falt pladask for denne byen. Dens skitne atmosfære, og fantastiske sjarm. Jeg elsker å kunne gjøre akkurat det jeg vil her, så og si når som helst på døgnet.
Jeg glemmer ikke synet av Manhattan Skyline den første kvelden her i New York, da vi var på vei fra Brooklyn til Manhattan. Det bildet har brent seg inn på netthinnen min. De opplyste skyskraperne som stakk så mange hundre meter over bakken... -fantastisk!! :-D

Forfatteren John Steinbeck (1902-1968) sa en gang:
"New York er en tarvelig by, en skitten by. Klimaet er en ren skandale, barn lærer å være redde,
trafikken er vanvittig, konkurransen morderisk. Men èn ting er sikkert - når du først har bodd i New York og den er blitt ditt hjem, finnes det ikke noe bedre sted på hele kloden."

.....jeg tviler ikke et sekund... <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar