søndag 1. februar 2009

Philadelphia <3

Nå før skolestart ønsket Anne og jeg å bruke noe av fritiden på å reise.. Tirsdag forrige uke satt vi og så på bussbilletter til bl.a Boston og Washington DC. Til begge disse byene tok det fire timer hver vei. Siden vi bare skulle være der en natt var dette litt i overkant lang reisetid..
Vi så at Atlantic City hadde omlag to timer hver vei, men dit vil vi når det blir litt varmere, og kanskje dra sammen en hel gjeng eller noe. Så helt tilfeldig så Anne at det også tok kun to timer til Philadelphia. Så vi bestilte rett og slett billetter dit right away. Vi fant også et fint hostell som lå sentralt i Philly. Booket oss inn der fra torsdag til fredag.

Så torsdag morgen dro vi fra leiligheten og opp til Penn Station. Bussen vår gikk 09.15. AM.
Snaue to timer senere var vi fremme i Philly.. La fra oss bagasje og begynte sightseeing'en..
Turen gikk først til Liberty Bell. Liberty Bell, eller frihetsklokken, ble ringt med da den amerikanske uavhengighetserklæringen ble forkynt. (Det er usikkert om denne historien er sann, men den spiller en stor rolle i historieundervisningen på amerikanske skoler). Klokken ble støpt i 1752, og har siden hengt i State House, tidligere sete for koloniregjeringen i Pennsylvania, nå kjent som Independence Hall. Noe av det spesielle med denne klokken, og noe av det den er mest kjent for er sprekken den har, som gir den en helt spesiell klang.

Liberty Bell.

Etter Liberty Bell-museumet dro vi til Independence Hall. Vi var med på en guidet tur med en noe spesiell guide, som viste oss rundt og fortalte litt.
Independence Hall, tidligere State House, er stedet der The Independence Declaration ble skrevet under. Denne ble gjort gyldig den 4. Juli 1776. Dette er grunnen til at 4th of July er nasjonaldagen til amerikanerne.
Deretter gikk turen videre til Philadelphia Museum of Art. Vi var såvidt innenfor dørene, men hovedmålet med å dra hit var for å se de kjente trappene utenfor museumet. Disse trappene ble nemlig brukt under innspillingen av filmen Rocky, med Sylvester Stallone. Moro å se!
Det var også en Rocky-statue der. :)
Guiden med The
Independence
Declaration.

Etter dette dro vi til Eastern State Penitentiary, et gammelt fengsel. Typisk gammel fengelsbygning.

Så gikk turen innom en skobutikk med salg, og så tilbake til hostellet.
Vi ble rådet til å teste en liten sjokolade-sjappe, Naked Chocolate Cafè, som visstnok hadde verdens beste sjokolade. Etter lange vurderinger valgte vi en slags brownie-sundae. Dette må ha vært den eneste i butikken som faktisk ikke var særlig god. Nedtur! Det var en slags blanding av tørr brownie og klissete karamell-saus. Ikke å anbefale..;) Ble ikke spist opp for å si det sånn.. Hehe..
Tilbake på hostellet ordna vi oss før vi gikk ut og spiste middag. Indisk...Chicken Tikka! Nam! :)
Så var det tilbake til hostellet igjen for å være med på Pub Crawl (pub til pub-runde de har hver torsdag med alle gjestene). De hadde til og med vorspiel der før vi dro ut og, men gratis drinker til alle som bodde på hostellet. Moro. Vi fikk snakket en del med de andre gjestene, og ble godt kjent med to jenter fra henholdsvis Tyskland og Østerrike, Sina og Anna. De hadde vært Au Pair'er et år, og nå var de på rundreise i USA før de skulle returnere over Atlanteren.
Etter litt diverse drinker og hyggelig samvær med my roomie, Anne, Sina, Anna, to spanske gutter, en tysk fyr og en som jobba på hostellet, dro alle vi ut.
Dennis, han hostell-ansatte, tok oss med til en pub der øl'en kostet $1 (7 NOK) mellom ti og tolv! Herlig;) Kjempemorsom pub, hvor jeg også ble kjent med en Philly-gutt, Patrick, og vennene hans.
Ute på Pub Crawl. F.v. Spanjol, Sina, Anna, tysker,
spanjol igjen, Anne, Dennis fra hostellet og meg.

Dagen etter gikk Anne og jeg til en gate som het Elfreth's Alley, som visstnok skal være USA's eldste gate. Kjempekoselig der!:)
Etter det møtte vi Anna og Sina igjen, gikk på Starbucks og så til Magic Garden. Utrolig vanskelig å forklare hva Magic Garden er, men kort sagt; speil, fliser, keramikk, tallerkener..egentlig alt mulig, som de har laget kunst av. Kjempestilig! =)

Meg i USA's eldste gate.

Dette var så og si det vi rakk å gjøre i Philadelphia, men føler jeg fikk mye ut av oppholdet! =)
Hadde en kjempefin tur:)

Anne, meg, Sina og Anna foran noe av kunsten på Magic Garden! =)