torsdag 15. mars 2012

Jobben min: Konditori

God kveld, god kveld! Her kommer endelig innlegget mitt om min elskede jobb her i New York City.
Det hele begynte i midten av januar da jeg endelig mottok mitt såkalte "work authorization card." Det er jo kortet som tillater meg å jobbe lovlig her i USA, og såfort jeg hadde fått det satte jeg igang med å se etter jobber på nettet. Jeg søkte på noen forskjellige jobber, både som servitør, resepsjonist, også denne jobben da, i en espresso bar i Park Slope. Eierene hadde nemlig akkurat utvidet fra to espressobarer til fire, og da trenger man selvsagt ansatte. 

Long story short: Bare noen dager etter jeg fikk work authorization kortet hadde jeg fått beskjed om et kjapt intervju med Konditori-gutta. Det gikk fint, så jeg hadde en "prøvedag", og deretter ble jeg ansatt. Dette til tross for at jeg verken kunne espresso eller kassa-systemet, som begge var kriterier for å få jobben iflg. jobbutlysningen. ;) haha.. Men det hjalp jo såklart at jeg snakket norsk da, i og med at dette er en svensk espresso bar-kjede, med mange skandinaviske kunder.. ;-)
Dette er butikken jeg jobber aller mest i. Den ligger i Park Slope,
på 7th Avenue...kun tre subway-stopp hjemmefra!
Dette er min favorittbutikk å jobbe i også! :-)

Ps...legg merke til A'en i vinduet. Det er A-karakteren Kacy og jeg
fikk da helsemyndighetene kom innom. WOOP WOOP!


Konditori ble først åpnet for litt over et år siden (snart halvannet tror jeg), med en espresso bar på 5th avenue i Park Slope, og en i Allen Street på the Lower East Side i Manhattan. Deretter utvidet de altså før jul med to til; en på 7th avenue i Park Slope, og en i Williamsburg. (Både Park Slope og Williamsburg ligger i Brooklyn, for de av dere som ikke visste det..)
Konditori eies av to karer, Ronny og Per. Per er fra Stockholm, men har bodd i New York i over ett tiår. Her møtte han altså Newyorkeren Ronny, de ble kompiser, og de eier nå Konditori kjeden sammen.
Man skal lete lenge etter så bra sjefer! Jeg trodde jeg hadde blitt servert toppen av kransekaka hva angår sjefer og kollegaer gjennom jobben min i Blaker Sparebank, lokalbanken hjemme i Norge, og at det ville bli umulig å komme på samme nivå noe annet sted. Jeg ELSKET den jobben, og kunne ikke fått bedre kollegaer og sjefer.. Derfor var jeg skeptisk til å begynne på et nytt sted med nye sjefer, i en by hvor arbeidsledigheten er rimelig høy, og konkurransen er stor. Synes folk liksom får sparken i hytt og pine her jeg...så jeg var litt nervøs. Men det hadde jeg ingen grunn til. Sjefene mine er helt knall, veldig samarbeidsvillige, og veldig snille. Jackpot!! ;)

Jeg er også kjempeheldig med kollegaene mine, og har allerede skaffet meg en god venninne gjennom jobben...nemlig Kacy. :-) Vi jobber ofte sammen og har det helt knall på jobb sammen.


Noen bilder fra butikken på 7th Ave...min favoritt-butikk:

Bak kassa..hehe.

Kacy med skiltet som står utenfor butikken hver dag.

Espresso maskinen. :-)

 Meg i action. Det er sååå gøy å lage espresso-drinker. Love it! :-)



 Voila!!

I begynnelsen jobbet jeg bare med å skjenke vanlig kaffe, lage og servere bagels, servere kaker & muffins, samt å ta meg av kassa, osv.. Men de siste ukene har jeg øvd meg på å lage drinker. Noen av de som jobber der har tatt seg tid til å lœre meg alt sammen, og jeg har øvd litt her og der. Så da han ene sjefen hadde hørt om det her om dagen, og jeg jobbet med han sa han plutselig "make me a cappuchino".. Det er liksom testen hans for å se om man kan lage det riktig eller ikke. Det er nemlig den drinken det er vanskeligst å steame melk til, siden melken skal vœre såpass tykk og luftig.. Men det gikk superfint det. Cappuchinoen min ble godkjent, og vips så lot sjefene meg plutselig lage drinker til kunder osv og. Så de siste ukene har jeg alstå også jobbet som en barista! Woop woop! De siste to gangene jeg har jobbet med sjefene har de til og med latt meg jobbe på egenhånd i butikken for korte perioder, mens de har tatt seg av andre ting, løpt œrender, etc.. Såå gøy! I'm so happy!! :-)


Her er jeg i Williamsburg-sjappa forrige helg. Jobbet med en annen jente jeg har fått god kontakt med, Gaby. Hun er visstnok også en av de beste baristaene som jobber i Konditori, så hun har lœrt meg masse nyttig. Og hun lœrte meg også blant annet hvordan man designer en bamse av skummet på toppen av en kaffe latte. yayy!! Se:




 Og VIPS, finito!!! Stilig, sant?! :-D


Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til å slutte her, men sjefen har sagt jeg er hjertelig velkommen tilbake når enn jeg skulle flytte tilbake til New York. Det er jo super knall! :-) Skjønner dere at jeg har helt fantastiske sjefer eller?! :-D


Så ja, det var det om jobben min tror jeg. ;-) Er du i New York så ta absolutt turen innom. French press kaffen (vanlig kaffe) er eksepsjonelt god, og kakene/muffins, etc., er spesiallagde og mildt sagt avhengighetsskapende. Absolutt verdt en tur innom! ;-)


Ha en flott dag/ kveld/ natt, folkens! :-)



-Baristaen ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar