tirsdag 19. mai 2009

Proud to be Norwegian!

Denne helga har definitivt vært riktig helg å være stolt nordmann.. Først vinner Alexander Rybak overlegent Eurovision lørdag kveld! Ikke at så mange av disse amerikanerne vet hva det er, men skotske Nikki kom da ihvertfall og snakka om at Norge vant.. *stolt*..

Så, søndag den 17.mai, var det feiring i Bay Ridge her i Brooklyn..
Anne dro tidlig den morgenen for å være med på en 17.mai-frokost med noen venner fra klassen hennes, og litt div andre folk hun kjenner. Stoor frokost med alt mulig av mat på et koldtbord.. David og jeg derimot, spiste bagels i sjappa til Ahmed på hjørnet! Joda...god mat det og, hehe;)
Så møtte vi Kristin, Eric og Erics søster Athena. Og vi fem kjørte sammen ut til Bay Ridge. Kristin og jeg hadde fått med oss de tre andre for å vise de hva 17.mai feiring gikk ut på!

Vi parkerte bilen, fant 5th Ave, og da vi kom dit var det umulig å unngå toget. Her var det salig blanding.. Amerikanske barneskoler opptro, alle mulige organisasjoner, korps og band. Stavanger Musikkorps kom og spilte typisk 17.mai hornmusikk.. Og plutselig kom også en gjeng skotter med sekkepiper og kilt! Så jada..alle ville være med å feire. Hehe..


Stavanger Skolekorps!=)
David og meg foran 17. mai toget:)
Følte meg nesten som hjemme, med så mange bunader og norske flagg! ;)

Det krydde av folk i bunader, med norske flagg.. Noen folk gikk og rundt med vikinghjelmer:)
Og alle var selvfølgelig norske!! Vi snakka med folk, som kun snakka engelsk, men som likevel vifta med norske flagg og gikk i bunad. Vi fortalte vi var norske, og det synes de var kult, for det var jo de og, siden typ onkelen til bestemora til ektemannen ble født i Norge...en gang på 1800-tallet, liksom! ;) haha! Har jo sin søte sjarm da..selv om jeg ikke ville kalt de nordmenn..

Vi så på toget en stund.. Tok en "pause" inne på en pub med en kald en.. Og så gikk vi ned til en park som het Leif Ericson Park. Der skulle det hele fortsette med taler, mer hornmusikk, salg av pølser og øl, såvidt jeg skjønte...., og endelig kåring av den amerikanske Miss Norway (amerikanske jenter med norsk opphav som er med i en årlig konkurranse i Brooklyn om å bli kåret til Miss Norway..)
David & meg!
Ved Leif Ericsons Park. F.v. Kristin, Eric, Athena, David og meg!


Vi lekte oss litt i parken og.. Moro, moro!.. :


SMÅ BARN..........................................

......................................STORE GLEDER!?!?! ;)
.....HAHA! ;D



Film av oss som leker oss! :)


Måtte nesten kjøpe pins med "Proud to be Norwegian", på.. Jeg gadd ikke pynte meg i typ kjole og pumps osv, så isteden gikk jeg litt skikkelig inn for å kun gå i rødt, hvitt og blått på nasjonaldagen.. :) Hjalp også på da jeg kjøpte pin'en, og da David og jeg kjøpte kjedene våre=) Jeg hadde i tillegg gjort et tappert forsøk på å lage røde, hvite og blå striper på neglene mine, men i mangel på riktige farger traff jeg vel ikke helt, så David mente neglene så nigerianske ut, og mobba meg for det.. ;p Takk for den liksom!! ;) haha!

Så gikk David og jeg og spiste.. Men siden jeg hadde fornorska dagen så mye (David kjøpte seg til og med likt, norsk typ kjede som meg,haha!), fant vi ut at det var hans tur. Så vi spiste spansk mat:) namm!!
Så møtte vi bl.a Anne, Magnus, og flere andre fra klassen min på Leif Ericson Pub.. En kjempekoselig pub med live-band inne, og sitteareale ute.. Herlig stemning!! =D
David stakk på jobb, og jeg ble igjen litt med Anne og noen andre venninner av henne.

Anne og meg på Leif Ericsons Pub!=)

Anne og de var invitert på en fest hos VG's New York korrespondent, Anders Giæver, så jeg ble med.. Leiligheten var stooor og fin, og lå i Carrol Gardens!
Var en god del folk der.. Salig blanding av Gateway-studenter, folk som jobba på konsulatet, frilansjournalister som jobber for norske medier i NY, og kunstnere.
Var kanskje ikke helt min type fest. Null musikk, kunstnerprat osv.. Men var interessant å snakke med de som jobba frilans fra Norge. Drømmejobben da!! :)
Jeg ble ikke der så veldig lenge.. Gikk utenfor for å ta en tlf, og da døra smatt igjen og smekklåste seg bak meg, Anne var den eneste der inne jeg hadde telefonnummeret til, og hun ikke hørte telefonen, stakk jeg hjem. Egentlig helt greit! =) hehe..
Hang litt med Nikki og Ioana før jeg kjøpte masse is og godis og la meg for å se chickflick-filmer i senga isteden:) Digg avslutning!;)

17. mai feiring i New York var definitivt en opplevelse!! :) Jeg er også overrasket over hvor stor den faktisk er.
Skal visst være 10.000 mennesker som er med på feiringen her i NY, noe jeg fortalte Eric. Da sa Eric: "Hvis alle innbyggerne er her og feirer, hvem er i Norge og styrer landet da?!" Haaa-haaa..very funny! ;)

Men uansett...17.mai feiring i New York er å anbefale.. Moro var det=)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar